Μάθετε περισσότερα για τα πιο συνηθισμένα προβλήματα συμπλέκτη αυτοκινήτου
Το σύστημα συμπλέκτη είναι ένα κρίσιμο μέρος κάθε αυτοκινήτου με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Δυστυχώς, μπορεί να φθαρεί με την πάροδο του χρόνου, προκαλώντας προβλήματα με το όχημά σας ή ακόμα και βλάβη.
Εάν ο συμπλέκτης σας γλιστράει ή κολλάει, αυτά μπορεί να είναι σημάδια ότι ο συμπλέκτης φθείρεται. Μπορεί επίσης να ακούσετε ένα τρίξιμο όταν πατάτε το πεντάλ του συμπλέκτη ή να έχετε δυσκολίες στην αλλαγή ταχύτητας.
Μάθετε περισσότερα για τα σημάδια βλάβης του συμπλέκτη παρακάτω, μαζί με πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας ενός συμπλέκτη αυτοκινήτου.
Τι είναι ο συμπλέκτης σε ένα αυτοκίνητο;
Με την πιο βασική έννοια, ο συμπλέκτης είναι μια μηχανική συσκευή που συνδέει και αποσυνδέει 2 περιστρεφόμενες πλάκες. Αυτό επιτρέπει τη μεταφορά της ενέργειας κίνησης από το ένα μέρος μιας μηχανής στο άλλο.
Σε ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) και κιβώτιο ταχυτήτων, ένας συμπλέκτης χωρίζει τον κινητήρα από το κιβώτιο ταχυτήτων. Αυτό, με τη σειρά του, επιτρέπει την αλλαγή ταχυτήτων και το αυτοκίνητο να σταματήσει εντελώς ενώ ο κινητήρας λειτουργεί.
Οι περισσότεροι συμπλέκτες λειτουργούν με πεντάλ ποδιού, αλλά ορισμένοι είναι αυτόματοι χωρίς πεντάλ. Αυτά συνήθως αναφέρονται ως ημιαυτόματα.
Ποιο είναι το πεντάλ του συμπλέκτη;
Το πεντάλ του συμπλέκτη είναι πάντα το πιο αριστερό πεντάλ στα χειροκίνητα αυτοκίνητα. Το ίδιο ισχύει είτε οδηγείτε αριστερότιμο είτε δεξιοτίμονο χειροκίνητο αυτοκίνητο. Τα αυτόματα αυτοκίνητα δεν έχουν καθόλου πεντάλ συμπλέκτη.

Ποιοι είναι οι διαφορετικοί τύποι συμπλέκτη;
Υπάρχουν διάφοροι τύποι συστημάτων συμπλέκτη που μπορεί να υπάρχουν στα οχήματα. Μερικά από τα κυριότερα είναι τα εξής:
- Τριβή μονής πλάκας – αυτός είναι ο πιο κοινός τύπος συμπλέκτη σε ένα χειροκίνητο αυτοκίνητο.
- Υγρή τριβή πολλαπλών πλακών – αυτά βρίσκονται συνήθως σε μοτοσυκλέτες και ημιαυτόματα αυτοκίνητα.
- Ξηρή τριβή πολλαπλών πλακών – συνήθως τοποθετούνται σε μοτοσυκλέτες υψηλής απόδοσης.
- Φυγοκεντρικά και ημι-φυγόκεντρα – αυτά βρίσκονται σε μοτοποδήλατα και βενζινοκίνητα μηχανήματα όπως χλοοκοπτικά και αλυσοπρίονα.
- Υγρό – υπάρχουν πολλοί τύποι, αλλά οι μετατροπείς ροπής είναι οι πιο συνηθισμένοι στα αυτοκίνητα και τοποθετούνται μόνο σε αυτόματα.
Τα διαφορετικά συστήματα συμπλέκτη έχουν παρόμοιες λειτουργίες, αλλά υπάρχουν διαφορές στη μηχανική και στον τρόπο λειτουργίας τους. Αξίζει να γνωρίζετε τι είδους σύστημα συμπλέκτη υπάρχει στο όχημά σας, καθώς μπορεί να σημαίνει ότι απαιτείται διαφορετική συντήρηση.
Για παράδειγμα, ένας συμπλέκτης τριβής μιας πλάκας ή πολλών πλάκας λειτουργεί χρησιμοποιώντας ελατήρια για την εμπλοκή και την απεμπλοκή διαφορετικών πλακών, συνδέοντας και αποσυνδέοντας τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων. Αλλά μπορούν επίσης να λειτουργήσουν με καλώδιο, υδραυλικό σύστημα ή ηλεκτρονικά.
Οι μετατροπείς ροπής έχουν λιγότερα εξαρτήματα, που σημαίνει ότι γενικά υπάρχουν λιγότερες πιθανότητες να πάει στραβά. Αλλά το υγρό κιβωτίου ταχυτήτων που τα λειτουργεί και το υπόλοιπο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων φθείρεται με την πάροδο του χρόνου και θα χρειαστεί αλλαγή.
Πώς λειτουργεί ένας συμπλέκτης αυτοκινήτου σε ένα χειροκίνητο αυτοκίνητο;
Υπάρχουν διαφορετικά συστήματα συμπλέκτη που μπορεί να υπάρχουν σε χειροκίνητα οχήματα, επομένως δεν λειτουργούν όλα με τον ίδιο τρόπο, αλλά ο σκοπός τους είναι γενικά ο ίδιος.
Τα περισσότερα χειροκίνητα αυτοκίνητα έχουν συμπλέκτη τριβής μονής πλάκας. Αυτό αποτελείται από διάφορα στοιχεία:
- Σφόνδυλος – προσαρτημένος στον κινητήρα του οχήματος.
- Πλάκα πίεσης – συνδεδεμένη με το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων και ελατήριο με φόρτιση για να παράγει πίεση κατά την ενεργοποίηση.
- Πλάκα τριβής – κάθεται μεταξύ του σφονδύλου και της πλάκας πίεσης και συνδέει τα δύο όταν η πλάκα πίεσης είναι ενεργοποιημένη.
- Ρουλεμάν απελευθέρωσης – λειτουργεί τα ελατήρια στην πλάκα πίεσης και τα υδραυλικά συστήματα, που συχνά ενσωματώνουν τον υποτελή υδραυλικό κύλινδρο.
- Κύριος κύλινδρος – συνδέεται με το πεντάλ του συμπλέκτη και παρέχει την πίεση στον εξαρτημένο κύλινδρο μέσω ενός υδραυλικού σωλήνα.
Στα καλωδιακά συστήματα, τα υδραυλικά εξαρτήματα αντικαθίστανται από ένα καλώδιο που συνδέει το πεντάλ με έναν μοχλό, ο οποίος ενεργεί στο ρουλεμάν απελευθέρωσης με τον ίδιο τρόπο όπως ο εξαρτημένος κύλινδρος. Οι συμπλέκτες καλωδίων βρίσκονται συνήθως σε μικρότερα οχήματα και μοτοσυκλέτες. Στα χειροκίνητα αυτοκίνητα και φορτηγά, το πεντάλ του συμπλέκτη βρίσκεται στα αριστερά του πεντάλ του φρένου και του γκαζιού.
Όταν το πόδι σας είναι μακριά από το πεντάλ του συμπλέκτη, ο συμπλέκτης συμπλέκεται έτσι ώστε ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων να είναι συνδεδεμένα και να περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα. Όταν το πόδι σας πιέζεται προς τα κάτω στο πεντάλ του συμπλέκτη, ο συμπλέκτης αποδεσμεύεται, ώστε ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων να αποσυνδεθούν, κάτι που σας επιτρέπει να αλλάξετε ταχύτητες ή να φρενάρετε και να σταματήσετε το αυτοκίνητο χωρίς να σβήσετε τον κινητήρα.
Δεν έχουν όλα τα αυτοκίνητα πεντάλ συμπλέκτη. Τα ημιαυτόματα και τα οχήματα με διαδοχικό ή αυτοματοποιημένο μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων (SMG/AMG) δεν διαθέτουν – αντίθετα, ο συμπλέκτης λειτουργεί ηλεκτροϋδραυλικά από υπολογιστή. Στις χειροκίνητες μοτοσικλέτες, υπάρχει γενικά ένας χειροκίνητος μοχλός συμπλέκτη που επιτρέπει στον αναβάτη να αλλάξει ταχύτητα.
Ποια είναι τα σημάδια ότι κάτι δεν πάει καλά με τον συμπλέκτη;
Εδώ είναι μερικά από τα κύρια σημάδια που ο συμπλέκτης σας αρχίζει να αποτυγχάνει.
Ολίσθηση Συμπλέκτη
Ο συμπλέκτης «γλιστράει», προκαλώντας μια σύντομη απώλεια στην επιτάχυνση, συνήθως καθώς αφήνετε το πεντάλ μετά την αλλαγή ταχύτητας.
Το πεντάλ του συμπλέκτη είναι σπογγώδες, κολλώδες ή χαλαρό
Θα μπορούσε να είναι ένα σημάδι ότι τα υγρά του συμπλέκτη σας είναι χαμηλά εάν ο συμπλέκτης σας φαίνεται «σπογγώδης» ή «μαλακός». Ένας συμπλέκτης που αισθάνεται σαν να κολλάει όταν τον πιέζετε προς τα κάτω, μπορεί να σημαίνει ότι θα χρειαστείτε επισκευή καλωδίου συμπλέκτη. Ένας χαλαρός συμπλέκτης θα μπορούσε ενδεχομένως να χρειάζεται απλώς σφίξιμο, αλλά έχετε επίσης πρόβλημα με τον κύριο κύλινδρο.
Θόρυβος ή τρίξιμο όταν πατάτε τον συμπλέκτη
Ένας θόρυβος τριξίματος συνήθως υποδηλώνει ότι το ρουλεμάν απελευθέρωσης έχει φθαρεί και θα χρειαστεί αντικατάσταση. Αυτό έρχεται ως μέρος ενός συμπλέκτη αντικατάστασης και δεν είναι κάτι που πρέπει να αλλαχτεί ξεχωριστά.
Δυσκολία στην επιτάχυνση, παρόλο που ο κινητήρας ανεβάζει στροφές
Εάν μπορείτε να ανεβάσετε τον κινητήρα αλλά δυσκολεύεστε να επιταχύνετε, τότε μπορεί να έχετε πρόβλημα με τον συμπλέκτη σας να έχει φθαρεί.
Παρατηρώντας υγρό κάτω από το αυτοκίνητό σας ή γύρω από το κιβώτιο ταχυτήτων
Εάν η στάθμη του υγρού του συμπλέκτη πέσει ξαφνικά ή παρατηρήσετε μια κηλίδα υγρού συμπλέκτη κάτω από το αυτοκίνητο ή γύρω από το κιβώτιο ταχυτήτων (σε όχημα με υδραυλικό σύστημα συμπλέκτη) – αυτό μπορεί να σημαίνει ότι υπάρχει διαρροή στο σύστημα και ο συμπλέκτης δεν θα λειτουργεί σωστά .
Δυσκολία αλλαγής ταχυτήτων
Εάν το κύριο σύμπτωμα που έχετε παρατηρήσει είναι η δυσκολία αλλαγής ταχυτήτων, τότε αυτό μπορεί επίσης να οφείλεται σε ελαττωματικό κιβώτιο ταχυτήτων. Για να ελέγξετε αν φταίει ο συμπλέκτης ή το κιβώτιο ταχυτήτων, σβήστε τον κινητήρα και δοκιμάστε να αλλάξετε ταχύτητες. Αν μπορείς τότε το πρόβλημα συχνά έγκειται στον συμπλέκτη.
Εάν παρατηρήσετε ένα από τα παραπάνω πρώιμα προειδοποιητικά σημάδια βλάβης του συμπλέκτη κατά την οδήγηση, θα πρέπει να μεταφέρετε το αυτοκίνητό σας σε ένα συνεργείο για να επιλύσετε το πρόβλημα προτού σας προκαλέσει βλάβη.
Τι είναι η ολίσθηση του συμπλέκτη;
Η ολίσθηση συμπλέκτη συμβαίνει συνήθως όταν το υλικό στην πλάκα τριβής αρχίζει να φθείρεται.
Αυτό σημαίνει ότι η πλάκα πίεσης θα κινείται με διαφορετική ταχύτητα από τον σφόνδυλο, επομένως το όχημα δεν μπορεί να στείλει την πλήρη ισχύ του κινητήρα μέσω του κιβωτίου ταχυτήτων στους τροχούς του δρόμου.
Εάν ο συμπλέκτης σας γλιστράει:
- Όταν αλλάζετε ταχύτητα και βγάλετε το πόδι σας από τον συμπλέκτη, θα παρατηρήσετε ότι δεν μπορείτε να επιταχύνετε τόσο γρήγορα όσο συνήθως.
- Μπορεί να υπάρχει μυρωδιά καμένου στο αυτοκίνητο.
Η ολίσθηση συμπλέκτη είναι ένα κοινό σημάδι ότι ο συμπλέκτης έχει φθαρεί. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένας απόλυτα καλός οδηγός μπορεί ακόμα να βιώσει μια ολίσθηση του συμπλέκτη λόγω φθοράς κατά την τακτική χρήση, αν και οι οδηγοί που είναι αρκετά επιθετικοί με το πεντάλ του συμπλέκτη (ή έχουν βαρύ πόδι) μπορούν να αναμένουν να προκαλέσουν ζημιά στον συμπλέκτη πιο γρήγορα. Εάν οδηγείτε συχνά σε έντονη κίνηση, όπου πρέπει να σταματήσετε και να ξεκινήσετε πολύ, τότε ο συμπλέκτης σας θα χρησιμοποιηθεί επίσης πολύ περισσότερο από ό,τι εάν έχετε σχετικά ομαλή οδήγηση με λίγες στάσεις.
Υπάρχουν μερικές άλλες πιθανές αιτίες για την ολίσθηση του συμπλέκτη, όπως:
- Ο συμπλέκτης είναι μολυσμένος από διαρροή λαδιού από τον κινητήρα ή το κιβώτιο ταχυτήτων
- Ένα κολλώδες εξάρτημα συμπλέκτη, όπως το πεντάλ, ο βοηθητικός κύλινδρος ή ο κύριος κύλινδρος ή το ρουλεμάν απελευθέρωσης
- Ελαττωματικά καλώδια συμπλέκτη ή καλώδια που έχουν υποστεί ζημιά
Συμπτώματα ολίσθησης πεντάλ συμπλέκτη
Όταν ο συμπλέκτης σας αρχίζει να αστοχεί, υπάρχουν μερικά βασικά συμπτώματα που πρέπει να προσέξετε, όπως:
- Το κιβώτιο ταχυτήτων σας κάνει θορύβους
- Το όχημά σας τείνει να τραυλίζει ή να τραντάζεται ξαφνικά όταν επιλέγετε μια ταχύτητα
- Είναι δύσκολο να αλλάζετε σχέσεις όταν πατάτε κάτω τον συμπλέκτη
- Οι κραδασμοί που προέρχονται από το κιβώτιο ταχυτήτων
- Μια μυρωδιά καύσης προέρχεται από το εσωτερικό του κιβωτίου ταχυτήτων
- Το πεντάλ του συμπλέκτη είναι μαλακό, κολλώδες ή σπογγώδες – ο συμπλέκτης πρέπει πάντα να παρέχει κάποια αντίσταση ενώ λειτουργεί ομαλά
Οι συμπλέκτες αποτυγχάνουν ξαφνικά;
Ενώ τα περισσότερα προβλήματα με τους συμπλέκτες προκαλούνται από φθορά, υπάρχει μια μικρή πιθανότητα ο συμπλέκτης σας να χαλάσει ξαφνικά. Εάν το κάνει, δεν θα μπορείτε να μετακινήσετε καθόλου το αυτοκίνητό σας. Οι αιτίες της ξαφνικής βλάβης του συμπλέκτη μπορεί να περιλαμβάνουν:
- Τα καλώδια συμπλέκτη σπάνε ξαφνικά
- Τα ελατήρια πίσω από τις πλάκες πίεσης αστοχούν, με αποτέλεσμα να μην μπορείτε να μετακινήσετε το αυτοκίνητό σας
- Ένα υδραυλικό εξάρτημα θα μπορούσε να παρουσιάσει βλάβη, όπως ο κύριος/σκλάβος κύλινδρος ή ένας υδραυλικός σωλήνας
Τι πρέπει να κάνω εάν ο συμπλέκτης αποτύχει ξαφνικά;
Εάν ο συμπλέκτης του αυτοκινήτου σας αστοχήσει ξαφνικά ενώ οδηγείτε, θα πρέπει:
- Σταματήστε το αυτοκίνητο όσο πιο γρήγορα μπορείτε σε όσο το δυνατόν ασφαλέστερο μέρος.
- Ανάψτε τα φώτα κινδύνου και σβήστε τον κινητήρα.
Τι θα συμβεί αν συνεχίσω να οδηγώ με χαλασμένο συμπλέκτη;
Εάν το πεντάλ του συμπλέκτη σας κολλάει, γλιστράει ή ίσως έχετε ένα πεντάλ συμπλέκτη που τρίζει και συνεχίζετε να οδηγείτε, κινδυνεύετε να αυξήσετε την πιθανότητα πλήρους βλάβης του συμπλέκτη στο εγγύς μέλλον. Εάν έχετε κάποιο από αυτά τα συμπτώματα και παρατηρήσετε επίσης ότι ο γενικός χειρισμός και η απόδοση του αυτοκινήτου σας επιδεινώνεται με την πάροδο του χρόνου, τότε θα ήταν καλύτερο ο μηχανικός σας να ρίξει μια ματιά στον συμπλέκτη σας, ώστε να σας δώσει μια σωστή διάγνωση.
Πώς να διορθώσετε έναν συμπλέκτη
Θα χρειαστεί να πάρετε το όχημά σας σε ένα συνεργείο για να φτιάξετε τον συμπλέκτη σας. Θα πρέπει να σημειώσετε τυχόν συμπτώματα αστοχίας συμπλέκτη που έχετε παρατηρήσει για να ενημερώσετε τον μηχανικό
Πόσο κοστίζει η επισκευή ενός συμπλέκτη;
Το κόστος αντικατάστασης ενός συμπλέκτη μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με το συνεργείο και τη μάρκα του οχήματος. Γενικά, μπορείτε να περιμένετε να πληρώσετε πάνω από 300 ευρώ για ανταλλακτικά και εργασία.